Addis 4, maandag - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Bart Stobbelaar - WaarBenJij.nu Addis 4, maandag - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Bart Stobbelaar - WaarBenJij.nu

Addis 4, maandag

Blijf op de hoogte en volg Bart

13 Oktober 2014 | Ethiopië, Addis Abeba

Maandag

Zondagavond, als voorbereiding op de eerste echte werkdag, heb ik na het avondeten, een korte toelichting kunnen geven op de methode van de Jozef-cursus.
Een en ander werd welwillend aangehoord. Discussie was niet de bedoeling, dus dat was een gelopen race.
Nog niet alle deelnemers waren aanwezig. Vooral de deelnemende mensen uit Afrika zelf konden niet op het vliegveld aan een visum komen, terwijl het voor de Europeanen en Amerikanen geen enkel probleem vormt. Kangwa was daar terecht woedend over, - hij moest ook telkens opdraven op het vliegveld. Een officieel protest wordt ingediend bij de min. Van Buitenlandse Zaken van Ethiopie.

Maandagochtend vroeg ontbijten en om 8 uur het eerste thema uit de cursus, aansluitend bij de thema’s van de conferentie zelf: becoming a nation.
Eerst zoals gebruikelijk de tekst geheel lezen en daarna een gedeelte daaruit wat nader onder de loupe nemen. Het is lastig om enerzijds zo weinig mogelijk toelichting te geven – wat al snel interpretatie wordt – en anderzijds toch in zeer korte tijd de deelnemers zelf laten ontdekken wat de essentie zou kunnen zijn van de tekst. Hoewel men zoals verwacht erg moest wennen direct in gesprek te komen over en met de tekst, ging het toch heel aardig. Uiteraard tijd te kort. Maar morgen weer een dag, en dan gaat het over gender. Ik ben benieuwd.

Daarna pas de officiële opening door de ambassadeur van Zambia in Ethiopie. Zij is trouwens een oud TEE-studente van Kangwa. Aan haar voordracht zit nog een heel apart verhaal vast, maar dat komt later. Bijzonder was in ieder geval dat zij even apart (improviserend) het woord tot Nathalie en mij richtte als speciale gasten uit Nederland. Later daarover dus off the record meer.
De bijeenkomst van ongeveer 24 Subsaharaanse landen in deze TEE conferentie wordt door velen hier ervaren als een soort kleine top van de Afrikaanse Unie. Eigenlijk wordt stiekem gedacht dat men zelfs invloed kan uitoefenen op de echte bijeenkomst van de AU die de agenda 2016 bepaalt. Dat wil zeggen de positie van de kerken hoog op die agenda. Voor ons is zo’n gedachte toch wel tamelijk bijzonder.

Wat betreft netwerken is deze eerste dag bijzonder geslaagd. Er was heel veel interesse voor de cursus en de methode. Een en ander zal waarschijnlijk ook wel mooie mogelijkheden opleveren tot samenwerking.

Nathalie en Bart

• 13 Oktober 2014 - 22:52

Willemien:

Zo, zo, gaan jullie toch de politiek in! Zijn er mensen uit de ebola landen of is dat onmogelijk voor hen? Ik ben - begrijpelijk - erg benieuwd naar wat allemaal niet in dit verslag staat! En naar de gender discussie. Jammer dat ik niet even mee kan luisteren / praten. Succes morgen!

• 14 Oktober 2014 - 08:52

Rineke:

Ingewikkelde verhoudingen daar. Maar mooie berichten over Josef en TEE! Veel inspiratie gewenst.Ben net als Willemien benieuwd naar jullie verhalen.
    Hartelijke groet, ook aan Kangwa.
    Rinekenieuwstraten@gmail.com