Bahir Dar, woensdag - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Bart Stobbelaar - WaarBenJij.nu Bahir Dar, woensdag - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Bart Stobbelaar - WaarBenJij.nu

Bahir Dar, woensdag

Blijf op de hoogte en volg Bart

22 Oktober 2014 | Ethiopië, Addis Abeba

Bahir Dar, woensdag 22 oktober

‘We go the African passage’ zei onze chauffeur vanmorgen om 08.00 uur bij het op weg gaan naar de oorsprong van de Nijl, the Falls of the Blue Nile. Tot nog toe hebben we redelijke tot heel goede wegen gehad. Geen enkel probleem om die zelf met een huurauto te gaan. Als je maar weet wanneer een ezel, of een geit of een paar koeien wel of geen voorrang hebben, en als je er maar rekening mee houdt dat de tuktuk altijd voorrang neemt. Voetgangers is geen probleem, die zorgen wel voor zichzelf, en even met de claxon doet wonderen. Dus nu de African passage, onverharde weg, soms zelfs zeer onverhard, grote kuilen, veel mensen, veel dieren. Kortom Afrika zoals Africa nu eenmaal is. Een uur lang genieten en hobbelen, foto’s vanuit het raampje maken.
Bij het begin van de wandeling richting de Falls krijgen we een gids toegewezen. Uiteraard een student, die hier wat bijverdient. Er is discussie over of dit inderdaad de oorsprong van de Nijl is. Maar de weg ernaartoe is voldoende bewijs dat het ongeacht dat de moeite zeer waard is. Via en bijna onbegaanbaar pad bezaaid met stenen gaan we omhoog. Af en toe elkaars hulp nodig om van de ene kei op de ander te komen. Er zijn geen andere toeristen, wel veel lokale mensen, want vandaag is het ook markt, ezels en geiten en koeien klimmen veel gemakkelijker dan wij. Ook staan er herhaaldelijk toch ook mensen met souvenirs te koop, veelal plastic armbanden en lappen stof. Alsof ons hoofd en onze adem daarnaar hapt.
Op de top aangekomen krijgen we wat we willen zien, een fantastisch uitzicht op de Falls. Regenboog en al. De Victoria Falls in Livingstone, Zambia zijn veel groter, maar hier stroomt weer meer water omdat het regenseizoen net is afgelopen. Het water komt uit Lake Tana, en is voeding voor de aanzwellende Nijl die richting Sudan stroomt.
De weg terug doen we via een andere route, iets gemakkelijker, veel vogels om te fotograferen, een pontje om ons over te zetten en de auto staat alweer klaar om ons terug te rijden naar Bahir Dar. Twee uur lang achter de rug die we niet snel zullen vergeten.
Bijna genoeg voor vandaag, wat lunchen en teruglopen naar het hotel. Dat duurt sowieso altijd langer dan je denkt, want uiteraard is er weer de nodige aandacht voor ons en volgen er discussies en vragen om te mogen gidsen. Vanavond nog ergens leuk eten en morgen een tocht over Lake Tana. Het gaat nu snel, want daarna vliegen we naar Addis voor de (voor)laatste dag.

Nathalie en Bart

• 22 Oktober 2014 - 17:08

Marieke DB:

Wat een prachtige dingen zien en beleven jullie. Ethiopie stond al hoog op mijn verlanglijstje. Het stijgt met stip door jullie prachtige verhalen!

• 22 Oktober 2014 - 22:30

Tiny Schouten:

Het is nu Woensdag avond en jullie reis zit er haast op. Zijn jullie erg moe van alle indrukken? Wij hadden herfststorm , maar nog niet koud, gelukkig voor jullie overgang naar huis.Intussen een goede vlucht of vluchten eigenlijk. Fijn als dat een beetje vlot verloopt. Lieve reizigers, wel thjuis.

• 23 Oktober 2014 - 08:14

Rineke:

Dank voor het delen van deze prachtige vergezichten.
    Hartelijke groet, Rineke