Addis 8, vrijdag - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Bart Stobbelaar - WaarBenJij.nu Addis 8, vrijdag - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Bart Stobbelaar - WaarBenJij.nu

Addis 8, vrijdag

Blijf op de hoogte en volg Bart

17 Oktober 2014 | Ethiopië, Addis Abeba

Addis 8, vrijdag

Gisteren tijdens de lunch werden we verrast op een koffieceremonie in het hotel. Een houtskool vuurtje, daarop een pannetje met ruwe koffiebonen. Het duurt enige tijd, maar dan worden de bonen gebrand. Zodra er een intense geur vanaf komt, worden de walmen richting de gasten verspreid en moet je natuurlijk zeggen dat het heerlijk ruikt. Dat doet ook echt, nathalie vond het gewoon verbrand ruiken. Daarna malen ze de bonen en wordt er zeer sterke koffie gezet. Op een klein tafeltje ligt een prachtig groot brood. De belangrijkste persoon (een man) in het gezelschap snijdt dat brood aan. Ieder neemt een stuk. De koffie is te sterk om zonder een bodem van het brood, te drinken (slecht voor de maag). Op de grond ligt allemaal vers gras en daar weer op is popcorn gestrooid. Helaas hebben wij deze koffie niet geproefd aangezien we naar een reisagent gingen.

Vandaag hebben we samen met bisshop Samuel Bartelomeon…..uit Mauritius het ethnografisch museum bezocht in het voormalige paleis van Haile Silassie. De gebouwen huisvest nu ook de universiteit van Addis. Een mooi park er omheen, met gesnoeide bomen zodat je in de schaduw daaronder kunt lezen of studeren of slapen. Het museum zelf is erg interessant, vooral de oude kunst uit Ethiopie. De inrichting is verder naar onze begrippen voor verbetering vatbaar, maar dat maakt het juist ook weer bijzonder.

Daarna nog even naar het bekendste en beste koffietentje van Addis ,Tomoca genaamd, voor een sterke shot Arabica. Nu verder met het voorbereiden van de rest van de week. In ieder geval morgenochtend al om 05.00 uur in de taxi naar het vliegveld voor onze vlucht naar Lalibela. Zondag kunnen we weer niet uitslapen, want dan begint de koptisch orthodoxe kerkdienst in de rotskerk ook om….05.00 uur.

Hopelijk lukt het internet de komende dagen voor het vervolg van onze berichten.

Vanmiddag nog even tussendoor met een taxi naar the Trinity Church. Orthodox, dus schoenen uit en aan buiten de kerkruimte en niet net er binnen….Bart! de voormalige keizer Haile Selassie wordt daar nog zeer in ere gehouden. Toevallig was het vandaag, volgens de orthodoxe tijdrekening (Juliaans, zie eerder bericht) 7 oktober. Omdat 7 een heilig getal is wordt er op elke 7e dag de triniteit geëerd. Vandaag dus, drukte van belang en veel rituelen en zang. Ook buiten mee te maken.

Vanavond hebben we Ethiopisch gegeten in een zeer goed restaurant, Lucy genaamd. Heerlijk was het en ook de aankleding was super, zeker voor Afrikaanse begrippen. Injerra (soort zuur opgerold flensje) met daarop saus met vlees. Linkerhand dien je strak op je schoot te houden en met je rechterhand moet je eten. Best moeilijk, voor je het weet gebruik je toch stiekem je linkerhand. Ook is het ten strengste verboden aan je vingers af te likken of zelfs je lippen te likken.

Nu snel de laatste zaken inpakken en dan morgen vroeg vertrekken.

Nb. Er staat éen filmpje op waarbenjijnu en een paar foto’s; links van het bericht de daarvoor bestemde knoppen.

Nathalie en Bart

• 17 Oktober 2014 - 21:31

Willemien:

Weer een boeiend verhaal. Jullie maken wel wat mee zeg! Wees trouwens blij dat jullie die koffie niet hoefden te drinken. Mijn maag is heel wat gewend, maar ik herinner me dat dit toch een beetje TE was!
    Geniet van jullie korte nachtrust en ik ben heel benieuwd naar de dienst in de grot!

• 17 Oktober 2014 - 22:22

Tiny Schouten:

Wat is het genieten om dit allemaal te lezen, gelukkig doen jullie het zo dat je sommige taferelen voor je ziet. Hoop dat jullie en route toch de belevenissen ons kunnen laten meebeleven.
    Geniet van de verdere dagen. Liefs en groeten, Tiny.

• 18 Oktober 2014 - 09:14

Rineke:

Dank voor dit levendige verslag en de foto's. Vooral die ceremoniele maaltijd in het museum, en jullie maaltijden, bijzonder. En die dame op de drempel van de kerk, heel mooi.
    Sterkte met vroeg opstaan. Lees graag opnieuw.
    Hartelijke groet,
    Rineke