Addis 7, donderdag - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Bart Stobbelaar - WaarBenJij.nu Addis 7, donderdag - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Bart Stobbelaar - WaarBenJij.nu

Addis 7, donderdag

Blijf op de hoogte en volg Bart

16 Oktober 2014 | Ethiopië, Addis Abeba

Addis 7, donderdag

Vandaag de laatste conferentiedag. Gewone tijd op, d.w.z. 06.05 uur. Ontbijten en nog snel even de benodigde opdrachten uitprinten. Nathalie is daar erg goed in, dus dat laat ik mij lekker aanleunen.
De thematiek die aan de orde is: wie bezit het land. Een mooi hoofdstuk uit de Jozef verhalen is Genesis 47. Vanwege de hongersnood treft Jozef harde economische en sociale maatregelen. Hij laat het volk alle land aan de Farao verkopen en zelfs hun werkkracht. Ze worden als slaven voor de heerser. De afsluitende opdracht voor vandaag was een soort rollenspel. Zes groepen van 4 of 5 personen – er waren al een aantal mensen naar huis – Iedere groep was een speler uit het verhaal. Farao, Jozef, de priesters, het volk, de profeet van God en Jacob met zijn familie. Volgens mij vonden ze het maar wat vreemd, deze opdracht. Uiteindelijk werd het een levendige discussie met onverwachte meningen en uitspraken.
Zo, de klus is geklaard.

Nu onze komende tocht door Ethiopië voorbereiden. Vluchten regelen en een programmaatje maken. In een taxi naar het Hilton hotel, want daar is het kantoor van Air Ethiopia. Daarnaast is zelfs een kleine touroperator gevestigd, dus daar kwamen we wel uit. Wij blijven nog een extra dag in Addis, want zoals Nathalie tegen de reserveringsmedewerker opmerkte, ‘van Addis hebben we alleen het Churchill hotel gezien’. Dus morgen naar het museum in het voormalige paleis van Haile Selassie, en verder zien we wel.

Terug in het hotel moesten er nog een aantal sessies gehouden worden rond de organisatie als geheel. Dus verslag over de bezigheden en resultaten van de afgelopen tussenliggende jaren en natuurlijk het financiële verslag. Niet het meest boeiende deel, maar er waren toch wel een paar opmerkelijke punten.
Tenslotte de sluiting van de conferentie. De afgevaardigden uit landen getroffen door de Ebola werden eindelijk genoemd, weliswaar in het gebed, maar toch. Een begin, want echt beleid in dezen schijnt maar niet op gang te komen. Gisteren bij de AU werd wel gezegd dat er beleid gemaakt werd en al geld gestuurd werd.

Nu aan een biertje op een lege maag, want er was voor Kangwa, Nathalie en mij geen tijd om te eten vanavond.

• 16 Oktober 2014 - 23:08

Ida Sch.:

Lieve Bart,
    Fijn om je verslagen te lezen en te zien dat je het goed en druk hebt.
    We wensen je nog een mooie volgende week en we verheugen ons op je foto's.
    Liefs van ons beiden IenW.

• 16 Oktober 2014 - 23:39

Herman Geuze:

Beste Bart
    Mooi verslag en nu genieten van de vrije tijd. Tot ziens en hartelijke groet.
    Herman

• 17 Oktober 2014 - 10:57

Afke Maas:

Dag Bart,
    Reuze boeiend om je verslag te lezen van de conferentie en het aandeel van 'Jozef' daarin. Ik hoor er graag nog meer over als je weer terug bent. Geniet nu eerst nog van jullie vrije tijd in het ongetwijfeld boeiende land waar je nu bent. Tot ziens, hartelijke groeten, ook aan Nathalie, ook van Chris, Afke

• 17 Oktober 2014 - 11:17

Menno:

Hoi Nathalie en Bart.
    Mooie verslagen, boeiende bijeenkomnst.
    Geniet van het verdere verblijf.
    Ik kijk al uit naar de volgende TEEZ !
    Groeten,
    Menno

• 17 Oktober 2014 - 14:04

Tineke Lely:

Dag Bart,

Wim en ik genieten van je reisverslagen; knap dat je daar ook nog de tijd voor vond tijdens de conferentie, want deze reis moet knap vermoeiend zijn. T.z.T. horen we er graag nog meer over. Hopelijk kunnen jullie het nu iets rustiger aan doen, hoewel je natuurlijk zoveel mogelijk nog wilt zien.

Hartelijke groet, ook van Wim, Tineke